Buszpanoráma múltról, jelenről
Hol tart napjainkban a nagy múltú és fénykorában évi tízezernél több buszt gyártó, egykor legalább ennyi embert foglalkoztató magyar járműágazat
Az 1985-ös csúcsév közel 14 ezer Ikarusa már csak távoli emlék, közben a magyar buszipar alaposan megritkult: az Alfa, ARC, Credo, Csaba Metál, Hungarian Bus és NABI telephelyein 2010-ben már csak 162 busz készült, addig 1995-ben még ezernél is több, 2001-re lecsökkent ötszáz felettire a darabszám, illetve 2006-ban négyszáz körüli gyártott autóbusszal számoltunk.
A nagy múltú és fénykorában évi tízezernél több buszt gyártó, és egykor legalább ennyi embert foglalkoztató ágazat 2013-as termelése nem érte el a százas darabszámot. 2014-ben még öt magyar cég (ARC-Ikarus, Csaba Metál, Kravtex, NABI és Webatso Hungaria) volt képes buszok sorozatgyártására, ezek éves kapacitását elérte az ezret, ám megrendelések híján tovább ritkult a mezőny. 2016-ban már csak a Kravtex és a villamoshajtásúakat is fejlesztő NABI, valamint a Webasto Hungaria, maradt talpon, közülük kettő már nem termel.
A Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) által szervezett 55. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (MaBuSz) elnöke elmondta, hogy tovább ritkult a hazai gyártók mezőnye, napjainkban évente 250-300 buszt gyárt a Komáromban működő kínai BYD és a mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport, ill. kis darabszámban a székesfehérvári Ikarus Járműtechnika gyárt autóbuszokat. Elbúcsúzott az ágazattól a 2017-től működő alacsony padlószintű Reform autóbuszcsalád, mely Mercedes önjáró alvázra épült.
Vincze-Pap Sándor elnök portálunkat arról is tájékoztatta, jelenleg a magyar buszágazatban kb. 500-600 fő dolgozik, gyártók éves kapacitása kb. 550 db, de a komáromi BYD 2028-ra ezres darabszámra nő.
A Mabusz elnöke szerint a hazai buszpark megújulásához évi 800-1000 darabra lenne szükség.
2024-ben több mint félezer normál méretű autóbusz készült itthon, ehhez jön még körülbelül félszáznál kevesebb M2-kategóriájú kisbusz, amelyek kisteherautó alvázakra karosszált modellek.
Pedig lenne mit lecserélni, mert a magyar buszpark 17 857 darabszáma és 12,7 éves átlagkora (KSH) indokolttá tenné a nagyobb mennyiségű újak beszerzését, már csak azért is, mert a flotta jelentős részének futásteljesítménye magas, miközben a karbantartás sem optimális.

A közösségi közlekedésben jelenleg alkalmazott buszok fenntartása a magas átlagkor és rossz műszaki állapot miatt két-háromszoros költséget jelent az újakéhoz képest, emellett az elöregedett buszok környezetszennyezése magasabb, mint az új környezetbarát motorokkal szerelt társaiké.
Ráadásul a több tűzeset is figyelmeztető, igaz, az 0,5 és 1,5 millió km-es futásteljesítményű buszok nem számítanak újnak, de megfelelő karbantartással életben tarthatók.
A BKV 2022-ben 135 Mercedes Citaroval, a következő évben 150 új MAN Lions Cityvel bővítette flottáját és még több új busz lesz a fővárosban. Az állomány további korszerűsítéséről Tarsoly András Közösségi Közlekedés Forgalmi igazgató elmondta, hogy a BKV autóbusz-állománya 37 féle típusból áll, ezeket 2000 és 2025 között gyártották, szóval van köztük 1 és 25 éves. 2025 nyarától 2027 nyárig több ütemben, több, mint 300 új busz áll forgalomba Budapesten, köztük 70 teljesen elektromos hajtású lesz.
A 150 új, klimatizált modell a legmodernebb dízeltechnológiás jármű július 31-től kezdődően több ütemben áll forgalomba. További 65 új, a szűk utcákhoz és kertvárosi környezethez jobban illeszkedő maxi-midi autóbusz is forgalomba áll 2025 év végéig. Az új buszokkal évente közel 8 ezer tonnával kevesebb károsanyag kerül lokálisan a levegőbe.
Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes tájékoztatója szerint az elektromos hajtásúakkal eddig 14,4 millió km-t tettek meg, ezekkel 13,7 millió tonna Co2-vel csökkent a környezetterhelés.
A szakmai konferencián tartott előadásában Szedlmajer László ismertette a BKV buszos tapasztalatait, terveit. A 2022. évi autóbusz beszerzésekkel (135 új autóbusz) és az M3 pótlást követően a BKV autóbuszflottája javult, de a szóló autóbuszoknál kisebb járművekből álló kontingens jelentős mértékű megújításra szorult.
A mini és midi flotta magas üzemeltetési költségei és a heterogén összetétele (8 típus/12 altípus) mellett rontották a hatékonyságot az akkumulátor és konstrukciós hibás 14 Modulo C68e modellek, így további 15-20 busz csereérett.
A tűzesetekről: 2025. augusztus 13-án a József Attila utca Nádor utca kereszteződésében egy 16-os viszonylaton közlekedő Karsan ATAK típusú midibusz kiégett. (9,7 éves, 500 ezer km), ezt leselejtezték. 2025. augusztus 14-én az 59-es villamospótló viszonylaton közlekedő Mercedes-Benz O530 Citaro motorterében tűz keletkezett átterjedt az utastérre. (24 éves, ~1,5 millió km) A járművet leselejtezték. 2025. augusztus 14-én, szintén az 59-es villamospótló viszonylaton Mercedes-Benz O530 Citaro autóbusz motorterénél tapasztalt füstjelenséget a járművezető. (24 éves ~1,5 millió km), javítását után újra üzembe helyezték.
A közelmúlt tűzeseteiket azonnali intézkedések követték:
– rendkívüli motormosás és szárazjeges takarítás,
– a kábelkötegek szükség szerinti cseréje,

– az üzemanyag és légrendszeri csövezés átvizsgálása, cseréje különös tekintettel a
feltöltő és a köztes hűtő állapotának vizsgálatára.
Ezen felül elrendelték a teljes autóbuszflotta (855 jármű) tűzbiztonsági szempontból történő átvizsgálását ( augusztus 14. és augusztus 29. között).
Az ellenőrzés jellemzően a 10 évnél idősebb autóbuszok egy részénél olajszennyeződést, folyadékszivárgást, elektromos vezeték- és kábelkopást tárt fel. A leginkább a buszok élettartamából fakadó hibák javítását azonnal megkezdték, elvégezték.
Budapest Főváros Kormányhivatala a BKV Zrt. autóbusz telephelyein rendszeresen tart hatósági műszaki ellenőrzéseket: 2025. augusztus 18. óta összesen 32 alkalommal a flotta 34 százalékát ellenőrizte a hatóság. A vizsgált 343 autó-, és trolibusz 65 százalékával szemben semmilyen kifogás nem merült fel.
A MÁV-Volán Csoport 5300 buszból álló flottájába 2500 új busz került 2018-2023 között. Első lépcsőben a Kravtex a beszállító, idén nyáron 131 Credobus Econell Next állt forgalomba, főleg a Balaton környékén. A MÁV Csoport részére folyamatban van további 269 busz átadása, további 120 busz lehívása megtörtént, majd 520 busz érkezése várható. Összesen ezer magyar gyártmányú buszról beszélt Tormássy Attila, a Kravtex-Kühne Csoport kommunikációs igazgatója.
Ebben az ágazatban beszerzési árakról nehéz információt szerezni, de iparági háttérszakértők portálunknak segítettek: a 12 méteres kínai elektromos buszok ára 180-250 millió forint, a csuklósok 250-270 millióba kerülnek, vagyis a kínai modellek 15-25 százalékkal olcsóbbak az európai termékeknél. Egy hagyományos dízelmotoros alacsony padlós, 12 méteres busz esetében 85-90 millió forintos árral lehet számolni.
Boros Jenő
Fotók: BYD, Beier Balázs, Credobus, Ikarus, MOGÜRT, Szerző










