A magyar mérnök technológiája korát megelőzve próbálkozott a járművek és motorok tömegének csökkentésével.

Szürke taxiként ismert Magomobil és Magosix MÁG autók készültek a MÁG-nál, ahol Fejes Jenő, a lemez-technológia megalkotója dolgozott: az ötlet lényege, hogy a könnyű építés és kisebb tömeg, valamint az olcsóbb gyártás miatt nem öntvényből, hanem préselt és hegesztett lemezekből készültek alvázak, motorok, sebességváltók és differenciálművek. Négyüléses automobilja 720 kilogrammot nyomott, és sebessége 80 km/óra volt.
Fejes irodát nyitott Angliában, modelljei a Távol-Keletre is eljutottak: a Magomobilokat Kínában és Japánban is ismerték.

Fejes Jenő 1877-ben született Budapesten, 1896-ban a végzett gépésztechnikusként a Felső-ipariskolában, majd katonai szolgálat után 1902-től a budapesti Fegyver- és Gépgyárban dolgozott. Fejes 1903-ban tanulmányútra a franciaországi Le Havre-ban utazott, ahol az amerikai Westinghouse Társaság leányvállalatánál, majd a társaság Aradon létesített autógyárában dolgozott.

1912-től a budapesti Podvinecz és Heisler cégnél kapott főmérnöki állást. 1916-ban kezdett foglalkozni a motorok tömegcsökkentéséve, egy évvel később már a Budapest Hadirepülőgép Kiállításon a MÁG bemutatta a Fejes által tervezett 25 lóerős motort, mely acéllemezekből és csövekből készült. Dolgozott a Ganz-Fiat repülőgép-motor gyárban, majd 1921-ben saját tervező irodát nyitott a budai Lenke utcában, amihez műhelyt bérelt a Fadrusz utcában.

1922-ben megalapította a Magyar Lemezmotorgyárat, ahol két évvel később elkészült az első lemezautó-széria.

A lemezes technológiára 1926-ban alapított Fejes Patents Syndicate Ltd. terveiben száz fontos tömegautó is szerepelt, egy évvel később elkészült a négy Ascot modell, de a konkurens brit gyártók gáncsoskodása és a cég pénzügyeit intéző Duma Lloyd Bank Rt. csődje miatt a vállalkozás nem tudott működni. A tömegcsökkentés célzó költséges technológia nem vált be a piacon, megrendelések híján 1929-ben bezárt a cég, ahogy a világválság idején még sok más is.

1935-ben ismét megpróbált társakat keresni autógyártó terveinek megvalósításához, de sikertelenül. Fejes Jenő 1951-ben, 74 évesen hunyt el.

 

Boros Jenő

Galéria