János Viktor, akit Vittorio Jano néven ismer az autóvilág
Több márkánál is letette névjegyét a motormágus és versenyautó konstruktőr.
Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, három sportos márka, melynél sikeres modelleket tervezett a magyar
bevándorlók fia. János Viktorként született, de Vittorio Jano néven anyakönyvezték 1891 április 22-
én a Torinó közeli San Giorgio Canavesében.
Műszaki területen elismert apja a torinói Arsenal katonai raktár vezetője volt.
Középiskolai tanulmányainak befejezése után, 1909-től Vittorio egy autóépítő műhelyben műszaki
rajzoló lett Giovanni Battista Ceirano mellett, aki akkor Rapid néven épített autókat.
Tehetségét felismerve már húszévesen alkalmazta a FIAT, ahol 1921-ben a tervezőcsoport
vezetőjeként irányította a kétliteres 805-ös versenyautó fejlesztését. Ekkor ismerkedett meg az
akkor már sikeres tesztpilótával, Luigi Bazzival, akivel átszerződött az Alfa Romeóhoz.
1924-ben az általa konstruált Alfa Romeo P2-vel már az első versenyen, a Francia Nagydíjon nyert
Campari. A gyors, de nehezen kormányozható autóval a következő évben ugyanott halálos balesetet
szenvedett Antonio Ascari. Így is világbajnok lett a márka, de a következő szezonban már nem állt
rajthoz az Alfa Romeo, melynek csapatát átvette a Scuderia Ferrari és 1936-ig sikeresen
versenyeztek a géppel.

1937-ben a Lanciánál részt vett a D50 fejlesztésében. 1955-ben a Le Mans-i tömegkatasztrófa után
a Lanciát is átvettet a Ferrari, ahol János Viktor folytatta sikeres tervezői pályafutását.
1965-ben Enzo Ferrari fiának emlékére konstruálta a Ferrari Dino 206 V6 hengeres motorját.
Ugyanabban az évben Jánso Viktor fia is meghalt, majd miután megtudta, hogy ő maga is
gyógyíthatatlan beteg, 1965. március 13-án, 74 évesen véget vetett életének.
Boros Jenő







