Egy magyar népautó kísérlet
Bélyeg és utcatábla is őrzi Pentelényi János munkásságának emlékét.
A zseniális magyar mérnöknek jelentős szerepe volt Csepel motorkerékpárok és teherautók fejlesztésében, miközben ő tervezte az első magyar családi kocsit. Pentelényi János munkásságát legendás járművek fémjelezik. Hagyatékában fellelhető naplója mérnöki pontosságú krónika, melyből az is kiderül, hogy sokan tettek keresztbe az általa megálmodott autó sorozatgyártásának. Többek között ezért maradt egyke a csepeli Pente, a magyar népautó.
Tervezője, a magyar mérnök Pentelényi János (1911–1996), autó- és repülőgép szakra járt Weimarban, ahol 1933-ban kitűnő minősítéssel végzett, ezután visszatért Magyarországra. A csepeli Weiss Manfréd Acél- és Fémművek Szerkesztési Osztályán autó- és repülőgépmotorokat, motoralkatrészeket szerkesztett, komoly szerepe volt a Csepel motorok fejlesztésében.
Az 1944-ben lebombázott Csepel Repülőgyár helyén jött létre 1949-ben a Csepel Autógyár, melynél Pentelényi János főkonstruktőrként 52 mérnököt irányított, miközben két kisautót is tervezett.
1945–1947 között készült Pente 500-as, mely 37 ezer tesztkilométert teljesített hibátlanul. A piros színű négyszemélyes kiskocsit 500 köbcentis, 10 lóerős teljesítményű motor hajtotta, tömege 470 kg volt és 6 litert fogyasztott 100 kilométerenként.
Az ágazati minisztérium szakemberei elismeréssel nyilatkoztak és exportra is javasolták a típust, de a Gazdasági Főtanács megvétózta a tervet, mert az 1945. november 24. és 1949. november 2. között működő kormányszerv úgy találta, hogy a háború utáni időkben nem népautó tömeggyártása a legfontosabb feladat.
A Pente 500-as sorsa ismeretlen, Pentelényi János második autója, a nagyobb motoros 600-as ma is működőképes. Bemutatásakor négy személlyel, negyedik sebességi fokozatban könnyedén vette a kamaraerdei emelkedőt, az egyenesben pedig 90 km/h tempóra volt képes az 560 kilós kocsi.
A zöld Pente 660-as 1947. január 27-én nyilvános próbamenete után úgy látszott, hogy szériagyártásra kerül, az állatorvosok 150-et akartak rendelni, de hiába: 1949. májusában felsőbb utasításra leállították a programot.
A farmotoros Pente 600-as ekkortól vállalati autóként szolgált, majd 126 ezer kilométeres futásteljesítmény után 1957. április 24-én a került a Röppentyű utcai használtautó-telepre 16 ezer forintos árcédulával. Ekkor mentették meg az alkotók és a Közlekedési Múzeum szakemberei.
1988-ban ingyen felújította és újrafényezte a makói Autójavító Vállalat fiatalokból álló csapata. Tervezett háromezer forintos árával a negyvenes évek végén népautó lehetett volna az első Pente 500-as, de a kalkulációk szerint az ötvenes évek elején már ötezer forintból sem tudták volna előállítani a 600-as változatot.
Pentelényi János családjánál őrzött rajzai bizonyítják, hogy már gyerekkorában komoly tervei voltak, ráadásul ő nem csak karosszériákat, hanem az autók szerkezetit is pontosan ábrázolta.
Mérnökként meglátta, hogyan lehet azonos műszaki alapokra különböző járműtípusokat építeni, a Pente személyautó megvalósult, de a kisteherautóról, valamint több változatáról csak rajzok maradtak.
Boros Jenő
Galéria




