Mathias, a magyar autó

„Megfoghatatlan, mert olyan a formája, mint egy szappané, ami mindig kicsúszik a kezedből, ettől
sikeres és örök darab.”

Az elegáns expók érinthetetlen show-modelljeivel szemben az első Mathias működött, bele lehetett ülni, bírta a közönségtesztet és közúton is ment, mindezt 1988-ban.
A Mathias autó 90 százalékig Trabant vázas volt, 10 százalékban saját készítésű lemezprofil. Az egyszerű recept működött: kilincstől lefelé maradt minden, de húsz centivel hosszabb lett a tengelytáv, vagyis tágították az ndk-s modellre épült tetszetős karosszériát.

Az elemeket tervezője, Borlóy Mátyás készítette, mert az elsők között tanulta meg Magyarországon az üvegszálas technológiát, épített vízi-járművet: a 300 kilogrammos, 4,9 méter hosszú és 2,3 széles, 8 személyes motoros sporthajó 80 km/órával száguldott a Dunán.
Az autóépítés összetettebb feladat volt és már majdnem elkészült, de hiányozott a szélvédő: irány Salgótarján, ahol az Ikarus buszok üvegei is készültek. A tervrajzok és a tetszetős makett láttán az igazgató által összehívott alkalmi csapat vezérszónoka csak ennyit mondott: Megcsináljuk, hogy rajtunk ne múljon s siker. Pénzt nem kértek, a tíz üveg konyakot is inkább csak baráti ajándékként fogadták el.

Időre megcsinálták az egyedi szélvédőhöz szüksége szerszámokat, amiket aztán oda ajándékoztak az autóépítőknek.
A hátsó ajtó Lancia Y10-estől, a kormány 55 GTL Zastavától, a műszerfal és a két fényszóró a 126-os Polski Fiatból, a két első index farmotoros Škodától, a km-óra, a két hátsó lámpa, a műszerfal és a benzintank a Wartburgtól, a kapcsolók a Ladától származtak.

A látványos és sportos fazonú keréktárcsákat öntötték alumíniumból saját szerszámukkal.

A Mathias menetkész tömege közel 700 kg lett, ami valamivel több, mint a 601-es Trabant súlya.

A nagyközönség azonnal szívébe zárta, a budavári fényképezéskor a nemzetközi tömeg a magyar Mathias autót csodálta, miközben figyelemre sem méltatta a mellette parkoló Ferrarit.

A tervező Borlóy Mátyás így jellemezte a kisautót: „Megfoghatatlan, mert olyan a formája, mint egy szappané, ami mindig kicsúszik a kezedből, ettől sikeres és örök darab.”
Kis részleteiben is nagyot alkotott Borlóy: a külső visszapillantó tükörbe épített irányjelző ötletét már 1987-ben megvalósította saját Fiat Ritmo autóján, ám a hivatalos okmány szerint a Közlekedési és Postaügyi Minisztériumhoz tartozó Közlekedési Főfelügyelet elutasítása miatt az nem kerülhetett fel a Mathias autóra. Fura, de amit Magyarországon nem lehetett közúti járműbe építeni, az a hajón simán levizsgáztatták…

A hatóságnál akadtak autóügyben is segítőkész szakemberek is, ám aki lobbizni próbált az autó-összerakás mellett, azt kirúgták, például az elismert szakembert Török Lászlót.

Boros Jenő

Galéria