Anisits, a dízelpápa és motorreformer
Nyert műszaki Oscart, dízelkonstrukcióival hódított versenypályán, közuton a BMW, melynek motorfejlesztő központját vezette.
Anisits Ferenc szerint nem az számít, hogy honnan jövünk, hanem az általunk megválasztott irány, határozza meg, hová fogunk érkezni,.Anisit Ferenc 1938. december 23-án született Szolnokon. 1945-ben kezdte meg általános iskolai tanulmányait, melyet költözés miatt a fővárosban folytatott. 1957-ben kitűnőre érettségizett a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnáziumban. Ugyanabban az évben tiltott határátlépéskor elfogták, ezért politikailag megbízhatatlan személyként kezelték és folyamatos zaklatták a rendőrök, akik fogdába is zárták Bácsalmáson.
Repülés és autózás iránti mániája miatt vakációit az 1. Számú Autójavító és Szerelő Vállalatnál töltötte, közben jogosítványt szerzett, majd 1962-ben diplomázott a Budapesti Műszaki Egyetemen mezőgazdasági gépész szakán. Először a Malomépítő és Gépgyártó Vállalatnál, majd 1964-ben a Szolnok megyei tervezőirodában kapott épületgépészi munkát. A rendőrségi zaklatások miatt a Német Szövetségi Köztársaságba távozott.
Több nyugat-európai nagyvállalatnál dolgozott különböző járművek, mezőgazdasági gépek, hajók, teherautók, autóbuszok és személyautók dízelmotorjainak fejlesztésén, gyakorlati tapasztalatait cikkekben, tanulmányokban is megfogalmazta.
1965 októberében az MAN cég hajómotorok fejlesztési részlegénél alkalmazták, dolgozott Rudolf Diesel egykori kísérleti padján. Fél év alatt megtanult németül és jártasságot szerzett a számítástechnikában, 1967-ben már szakcikkeket publikált és konferenciákon tartott előadást.
1969-ben tudományos értekezést jelentetett meg, 1970-ben osztályvezetővé léptették elő, 1973-ban a kitűnő minősítéssel doktorált a Braunschweigi Műszaki Egyetemen, majd svájci Sauer cégnél busz-, és teherautó-dízelmotorokat tervezett és elindította a közös-nyomócsöves befecskendezési rendszerek fejlesztését. A mannheimi MWM társaságnál az ipari és traktormotorok fejlesztésében elért eredményeiért Carl Benz Érdemrendet kapott.

1981-ben a BMW Steyr-i motorfejlesztő központjába került, programjának eredményeként a BMW dízelmotoros autója nyerte 1988-ban a 24 órás versenyt a Nürburgringen.
A BMW-nél töltött 19 év alatt tizenöt motorcsalád fejlesztését irányította, ezekkel kétszer is szakmai Oscart nyerte a márka. A csapatával fejlesztett első BMW dízelmotort 1983-ban mutatták be: a 115 LE teljesítményű, turbófeltöltésű és örvénykamrás rendszerű, soros hathengeres erőforrás a BMW 524td modellt hajtotta. Két évre rá készen volt a BMW dízelmotorok első atmoszferikus kivitelű változata a BMW 324d modellben, 86 LE teljesítménnyel.
Anisits vezetésével 1987-ben elkészült a digitális dízelelektronika, az első dízelmotoroknak fejlesztett elektronikus motorszabályzás, amely a BMW 524td és a BMW 324td modellekben jelent meg. 1991-ben jött a soros hathengeres dízelmotorok második generációja, 1994-ben pedig a BMW első négyhengeres dízelmotorja: a soros hathengeres erőforrásból származtatott, 1,7 literes konstrukció a BMW 318tds modellben 90 lóerőt teljesített. Két évvel később már a felsőkategóriás 7-es BMW-t is kínálták dízelmotorral. 1998-ban mutatták be a dízelmotorok új generációját: hengerenként négyszelepes technikával, elektronikus szabályzással, változó geometriájú turbóval.
Az általa vezetett dízelfejlesztő részleg 2002-ben elnyerte az Év legjobb BMW csapata kitüntetést a cég fő tulajdonosai által alapított Quandt Alapítványtól.
Steyr városa kitüntette a helyi ipar fejlesztésében végzett eredményeiért, Szolnok pedig díszpolgárává avatta, az elektronikus dízelszabályozás nagy sorozatú bevezetéséért Dr. Anisits Ferenc 1995-ben megkapta az Ernst-Blickle nemzetközi innovációs díjat.
A BMW 1999-ben és 2000-ben is elnyerte az Év motorja díjat.
A Magyar Tudományos Akadémián ünnepelte hatvanadik születésnapját, 2014-ben a Magyar Érdemrend tiszti-keresztje kitüntetésben részesült. Dr. Anisits jelenleg Ausztriában, Bad Hall-ban él.
Anekdoták, mondatok Dr. Anisits Ferenctől
Anisits Ferenctől egyszer azt kérdezte egy újságíró, nem volt-e hátrányos pályafutására a magyar származás, amire így válaszolt: „Nem! Nem az számít, hogy honnan jövünk, mert az irány, amit választunk, határozza meg, hová fogunk érkezni.“
„A tanulás olyan mint az ár elleni úszás. Amint abbahagyjuk, visszasodor az áramlás.“
„ Az élet olyan, mint a kerékpározás. Aki abbahagyja a pedálozást, leesik. “
„Az irigység az elismerés legőszintébb formája.“
„Ha az előttem haladó nyomában járok, sohasem tudom megelőzni.“
„Aki egy helyben topog, annak nem fű se nő a lába alatt.“
Boros Jenő
Galéria



